Kогато избираме играчките и материалите у дома, обикновено се стремим да изберем такива, които да изискват някаква активност от страна на детето (а не святкаща, пееща и подскачаща играчка на батерии). Още по-добре, ако играчката е абстрактна и има повече от един начин да се играе с нея – тогава възможностите се увеличават всеки път и е наслада да гледаш как детето открива нови и нови възможности за игра. Тогава съм уверена – изборът е бил правилен, а детето реално учи неща.

Математическите кубчета бяха нещо изцяло ново за нас. Имахме няколко различни вида класически контруктори и кубчета, но математическите кубчета веднага предизвикаха интерес у дома като конструктор. Свързват се лесно – самото кубче има една издадена част и пет отвора, чрез които може да се свърже. Това дава много възможности и същевременно провокира пространственото мислене, тъй като конструкцията трябва да се обмисли предварително. Това много се хареса на 4-годишния ни изследовател, но малкият (2-годишен) беше леко изненадан, че ще трябва да планира повече „строежа“!

След първоначалните експерименти, свързани с конструирането и начините на свързване на кубчетата, дойде време за броене. Вкъщи броенето е много на почит! Започнахме да сортитраме по цвят и скоро беше направено откритието, че кубчетата са по 10 от цвят. И след моето твърдение, че щом са 10 кубчета по 10 цвята, значи са 100 кубчета, провокацията беше отправена и настана време на проверка! 

Подреждането на кубчетата по 10 се оказа много съсредоточаващо упражнение, а редовете са много подходящи за броене, тъй като детето докосва отворите на кубчетата, докато ги брои – така може да се брои и със затворени очи!

На следващия ден вече включихме кубчетата в онагледяването на броенето, сравняването и събирането. Оказаха се чудесен материал! Докато строихме кули (от 1 до 9 кубчета), децата виждат и усещат как всяка кула е по-висока. Така дори малко дете може да определи кое е по-малко и кое – по-голямо, а сравнението е една голяма крачка в чудния свят на математиката.

Как да обясним сравняването? Това по средата, между цифричките, е устатата на един голям, гладен крокорил, който винаги иска да изяде по-голямото число! И така – сравняването става нагледно и лесно, защото дори двегодишно може да забележи коя кула е по-висока.

След сравняването идва време и на събирането.

С два различни цвята кубчета събирането на числата става напълно разбираемо – когато прибавим три жълти към три червени, броим всички заедно и получаваме крайния резултат! А крайният резултат при нас беше „Мамо, искам още задачи!“ – децата са във възторг, когато разберат нещо, и искат да повтарят отново и отново, щастливи от процеса, който се случва в тях. И ако ние съумяваме да стимулираме този процес, ученето се превръща във вълнуващо и удовлетворяващо изживяване – каквото трябва и да бъде!

Изваждането може да бъде обяснено и визуализирано по същия начин – махайки кубчета и проверявайки останалите кубчета. Цветовете на кубчетата са стандартизирани, което ги прави успешни за съчетаване с други математически материали, например Пръчиците на Кюзинер. Подреждането им по този начин стимулира броенето, възможностите за събиране до 10 и т.н.


Кубчетата също така чудесно онагледяват следването на модел. При нас това упражнение се оказа полезно включително за четенето – проследяването на модела от ляво надясно тренира правилната посока на четене, като същевременно тренира мисленето за последователност. Можете да започнете с редуването на два контрасни цвята – например бяло и черно – и да питате детето кое следва. Постепенно можете да усложнявате последователностите или да направите няколко, които детето трябва да продължи с правилните цветове кубчета.


Оттук нататък възможностите са много – визуализиране на дробното делене, на умножението, на някои пространствени геометрични форми, или просто за свободна игра, стимулираща креативността и фината моторика. Кубчетата са материал, който „расте“ с детето и идеите за приложението им се развиват заедно с него. Обичам материалите с множество употреби и тези, които можем да използваме заедно с различни възрасти деца (а тези материали, уверявам Ви, не са никак много)! Кубчетата се оказаха практичен и удобен вариант за много активности, които децата посрещат с ентусиазъм и бързо се превърнаха в новата любима занимавка у дома.

Магнитен комплект „Родна реч“ – толкова много възможности!
Представяне на комплекта "Родна реч" с магнитни букви и работни карти. ...